„Wyzwaniem szkół jest przetrwać czas epidemii”

Po przejściu na emeryturę dotychczasowego kierownika Zespołu Oświaty Gminnej w Strzelinie nowym szefem tej jednostki została Agata Bartulica. Rozmawialiśmy z nią o zadaniach realizowanych przez ZOG, ale także o wyzwaniach przed jakimi stoi gminna oświata

Objęła Pani funkcję dyrektora Zespołu Oświaty Gminnej. Poprzednio zajmowała Pani stanowisko ds.  Oświaty Gminnej w strzelińskim urzędzie. Czy te dwie funkcje różnią się bardzo od siebie?

Jako specjalista ds. oświaty gminnej zajmowałam się analizą arkuszy szkolnych, kontrolą obowiązku szkolnego, obowiązkiem nauki, rozliczaniem dotacji dla Młodocianych Pracowników, rozliczaniem dotacji przeznaczonych dla szkół publicznych oraz naliczaniem dotacji dla placówek niepublicznych prowadzących przedszkola i żłobki na terenie Gminy Strzelin. Koordynowałam projekty i programy oświatowe. Wszystkie zadania wykonywałam przy ścisłej współpracy z Zespołem Oświaty Gminnej, ponieważ bez odpowiednich danych zaczerpniętych z Systemu Informacji Oświatowej czy danych księgowych nie byłoby możliwości wykonywania powierzonych mi zadań. Zespół Oświaty Gminnej zajmuje się obsługą finansową placówek oświatowych oraz zadaniami merytorycznymi, które wykonywałam w gminie. Uważam, że połączenie tych funkcji ułatwi nam pracę, gdyż w jednym miejscu będziemy mieli wszystkie narzędzia niezbędne do szybszego wykonywania zadań związanych z funkcjonowaniem oświaty gminnej.

ZOG jest jednostką budżetową gminy. Jakie główne zadania do niej należą?

Zespół Oświaty Gminnej zajmuje się w dużej mierze obsługą administracyjno-finansową placówek oświatowych tj. szkół, przedszkoli jak i Samorządowej Szkoły Muzycznej. Wykonuje również zadania związane z dofinansowaniem kosztów kształcenia młodocianych pracowników, dowożeniem uczniów do szkół. Zajmuje się także funkcjonowaniem oświaty niepublicznej i żłobkami prowadzonymi przez podmioty inne niż Gmina Strzelin.

Jakimi zadaniami zajmie się Pani na początku?

Moją pracę rozpoczęłam od stworzenia odpowiednich dokumentów organizacyjnych, gdyż od 1 października na podstawie Uchwały Nr XXII/301/20 zmienił się zakres kompetencji zadaniowej Zespołu Oświaty Gminnej. W najbliższym czasie planujemy otworzyć stronę internetową, która ułatwi użytkownikom pozyskiwanie odpowiednich druków, formularzy jak również zapoznać się z bieżącymi komunikatami i aktualnymi informacjami. Od kilku dni jest już aktywny profil na portalu społecznościowym, który dodatkowo wzmocni drogę komunikacji. Z pewnością w mojej pracy znajdę czas na wyszukiwanie nowych projektów edukacyjnych dla naszych placówek, gdyż nie ukrywam, że szkoła to moja pasja a wszelkie formy wspierające edukację, które przedkładają się na uśmiech dzieci, jak również podniesienie poziomu ich wiedzy, dają mi ogrom satysfakcji i siłę do dalszego działania.

Przed jakimi wyzwaniami stoi gminna oświata?

– Obecna sytuacja epidemiologiczna w naszym kraju zmieniła nasze szkoły. Przed edukacją stanęły niespotykane dotąd wyzwania. Środowisko szkolne nauczyło się szybko dostosowywać do nowej, nieznanej sytuacji. Cały czas pod znakiem zapytania jest nauka stacjonarna, hybrydowa, zdalna. Każdy dzień szkoły to wielka niewiadoma. Dostosowanie placówek do obecnej sytuacji nie jest łatwym zadaniem, ponieważ każda z nich jest inna i charakteryzuje się własną specyfiką. Dyrektorzy przy pomocy organu prowadzącego dokładają wszelkich starań, aby czas nauki, pobytu uczniów w szkole był możliwie jak najbezpieczniejszy. Obecnie jest to priorytetowe wyzwanie przed jakim mierzą się nasze placówki. Kolejnym zadaniem jest lepsze, efektywniejsze przygotowanie się na ewentualną naukę zdalną. Dzisiaj pedagodzy starają się przygotować na każdą ewentualność by uniknąć niepokoju i obaw towarzyszących nam w marcu tego roku, kiedy to wszystko było dla nas ogromnym zaskoczeniem. Największym wyzwaniem szkół jest przetrwać czas epidemii i kreować bezpieczną, spokojną, racjonalną rzeczywistość szkolną.

Rozmawiał

Jakub Olejnik

Facebook Comments Box
Facebook