Kupili ponad 1000 książek

Dzięki realizacji programu rozwoju czytelnictwa, szkolna biblioteka w „czwórce” zyskała nie tylko dużo książek, ale również prestiż. Sporą część bibliotecznego zbioru wybrali uczniowie i nauczyciele. Teraz zainteresowanie wypożyczeniem niektórych książek jest tak duże, że wprowadzono zapisy.

Niedawno w Publicznej Szkole Podstawowej nr 4 w Strzelinie zakończyła się realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, którego celem było rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych. Placówka skorzystała z rządowego programu i uzyskała 15 tys. zł na zakup książek do biblioteki szkolnej (3 tys. zł pochodziło ze środków Gminy Strzelin). W marcu ubiegłego roku w szkole zorganizowano ogólnoszkolne wybory książek. Uczniowie wskazali pozycje, które chcieliby, aby znalazły się w bibliotece. – Łącznie kupiliśmy 1031 książek, z czego 592 egzemplarze to lektury szkolne – informuje bibliotekarka i koordynatorka projektu Marta Mondrzejewska. – Wśród tych pozycji są m.in. „Quo Vadis”, „Pan Tadeusz”, „Skrzynia Władcy Piorunów”, „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” – wylicza. Jak się okazuje, zainteresowanie (szczególnie pozycjami zaproponowanymi przez uczniów) jest ogromne. – Posiadamy np. serie książek Martina Widmarka, książki o tematyce sportowej, książki z cyklu „Tomek Łebski”, „Dziennik cwaniaczka”,  serię Star Wars, Lego, Nela Mała Reporterka , serię „W Kratkę”, „Kroniki Archeo”, sporo książek przygodowych, tj. „Magiczne Drzewo”, „Najfutbolniejsi” , „Matylda”, „Doktor Proktor”, książki detektywistyczne dla starszych czytelników, jak seria „Clue”, czy „Dawid i Larisa”, a także książki popularnonaukowe m.in. o roślinach, zwierzętach, odkryciach, środkach transportu,  fantastykę, bajki, wśród których największą popularnością cieszą się te z serii „Charlie i Lola”, „Franklin” oraz „Złota Księga Bajek”, książeczki do nauki i doskonalenia techniki czytania z serii pt. „Czytam Sobie” oraz spory zasób komiksów. Wiele z tych pozycji jak np. seria Minecraft nie zagrzewa miejsca na półce. Prowadzimy zapisy wypożyczeń, ponieważ jest tylu chętnych – podkreśla. W bogatym zbiorze bibliotecznym nie brakuje także atlasów czy książek z literatury obyczajowej dotyczących np. miłości, relacji rodzinnych i przyjacielskich, złości, odwagi, lęku. Jak zauważa bibliotekarka, dzięki realizacji programu zainteresowanie biblioteką znacznie wzrosło. – Udało się nadać jej prestiż. Biblioteka stała się ważnym miejscem w szkole, z którego można efektywnie korzystać. Chcielibyśmy utrzymać ten rosnący stan czytelnictwa wśród uczniów – zaznacza Marta Mondrzejewska.

W ramach realizacji programu prowadzono dużo więcej działań. Przez ponad pół roku odbyło się wiele różnych wydarzeń. Wśród nich znalazły się m.in. obchody Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci, pasowanie na czytelnika klas pierwszych pt. „Witaj, Europo!”, udział w ogólnopolskiej akcji bicia rekordu czytania w tym samym czasie pt. „Jak nie czytam, jak czytam”, projekt czytelniczy w najmłodszych klasach pt. „Książkowe podróże”, w klasach starszych projekt czytelniczy pt. „Promowanie zainteresowań czytelniczych uczniów klas 4-7”, krótkoterminowe projekty edukacyjne realizowane przez nauczycieli i wiele innych. – Ponadto organizowaliśmy i prowadzimy nadal różnego rodzaju konkursy (zarówno indywidualne jak i klasowe), m.in. czytelnicy miesiąca, czy pudełka z opowieścią stworzone przez uczniów z klas 1-3 i oddziału przedszkolnego „O”.  Prowadzimy punktację dla poszczególnych klas za wykonane zadania. Pod koniec roku podliczymy zdobyte punkty. Klasa, która wygra, w nagrodę otrzyma zaproszenie na pizzę – wyjaśnia. – Chciałabym bardzo podziękować dyrektor Alicji Poradzie oraz wszystkim nauczycielom za ogromny wkład pracy i czasu, zaangażowanie, przychylność i pomoc w realizacji zadań z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Z pewnością część z podjętych działań będzie realizowanych w przyszłym roku szkolnym – kończy bibliotekarka.

 

Jakub Olejnik

Facebook Comments Box
Facebook