Wymienią ponad 1000 wodomierzy

Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Strzelinie obsługuje w całej gminie około 6 tysięcy wodomierzy. Te urządzenia co pięć lat należy wymieniać z uwagi na ich ważności…

 

Wodomierze główne, w  które musi być wyposażona każda nieruchomość (przyrządy pomiarowe mierzące ilość pobranej wody znajdujące się na  każdym z  przyłączy wodociągowym – red.) zgodnie z  przepisami wymienia wyłącznie ZWiK w  Strzelinie. Usługa świadczona jest bezpłatnie. – Należy podkreślić, że utrzymanie i legalizacja dodatkowych wodomierzy (wewnątrz lokalu, budynku czy mieszkania) należy do ich właścicieli i to oni ponoszą koszty – mówi prezes ZWiK Stanisław Klimaszewski. – Świadczymy płatną usługę wymiany dodatkowych wodomierzy. Mieszkańcy mogą skorzystać z usług również innej firmy, która to wykona, ale muszą powiadomić o tym fakcie ZWIK w celu dokonania oplombowania nowego wodomierza oraz ustalenia wskazań wodomierza demontowanego jak i montowanego – dodaje. Obecnie ZWiK prowadzi zmożone prace związane z  wymianą takich urządzeń. – Rocznie wymieniamy średnio ok. 1100 wodomierzy (w tym dodatkowych) – informuje Klimaszewski. W ubiegłym roku było to 848 urządzeń, w  2018 r. będzie 1096, a w kolejnych latach następująco: 2019 r. – 744, 2020 r. – 1784, 2021 r. – 1057 – dodaje. Prezes ZWiK apeluje do mieszkańców o  wpuszczanie pracowników na posesje i umożliwienie im dostępu do  wodomierza. – Zdarza się, że mimo wielokrotnych prób uzyskania dostępu do wodomierzy oraz wysyłania pism, nie udaje się dokonać okresowej wymiany urządzeń. Prosimy o wyrozumiałość. Jesteśmy skłonni ustalić dogodny termin wizyty, tak, aby mieszkańcy nie musieli zmieniać swoich planów – tłumaczy. Należy dodać, że uprawnieni przedstawiciele spółki zgodnie z  obowiązującymi przepisami mają prawo wstępu na  teren nieruchomości lub do pomieszczeń należących do odbiorcy m.in. w celu odczytu lub wymiany wodomierza, a kto nie dopuszcza przedstawiciela do wykonania tych czynności naraża się na  karę grzywny nawet do 5000 zł. Jednocześnie prezes ZWiK podkreśla, że  nie chodzi o  straszenie mieszkańców, tylko o  zrozumienie i  pomoc w  sprawnej wymianie wodomierza głównego. – Jest to bardzo ważne również z punktu widzenia interesu odbiorcy, gdyż ilość dostarczanej wody do nieruchomości ustalana jest na podstawie odczytu z tego urządzenia. W przypadku nieprawidłowego działania wodomierza, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w ciągu 3 miesięcy przed stwierdzeniem jego niesprawności, a gdy nie jest to możliwe, na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza – podkreśla.

 

Jakub Olejnik

 

Facebook Comments Box
Facebook